تذکرهای غیرقانونی
روز گذشته، پایگاه اطلاعرسانی مجلس شورای اسلامی در گزارشی عنوان کرد که از آغاز کار مجلس نهم در تاریخ 7 تیر 91 تا تاریخ 29 اردیبهشت 92 (کمتر از یک سال) نمایندگان مجلس 4943 تذکر به اعضای دولت دهم داده اند که در این میان، رئیسجمهور بیشترین تذکر را دریافت کرده است.
در این گزارش آمده که «بر اساس ماده ۲۰۸ آیین نامه داخلی مجلس، در کلیه مواردى که نماینده یا نمایندگان مطابق اصل ۸۸ قانون اساسى، از رئیس جمهور یا وزیر درباره یکى از وظایف آنان حق سؤال دارند، میتوانند درخصوص موضوع موردنظر به رئیسجمهور و وزیر مسؤول کتباً تذکر دهند، هیأت رئیسه مجلس خلاصه تذکر را در جلسه علنى مجلس قرائت و متن کامل تذکر را به رئیسجمهور یا وزیر مربوط ابلاغ میکند.»
با نگاهی به اصل 88 قاون اساسی و ماده 208 آیین نامه داخلی مجلس در می یابیم که آنچه که نمایندگان مجلس تحت عنوان «تذکر» بیان می کنند و در خطابه قراردادن آن به دولت افتخار می کنند، کاملا خلاف قانون اساسی و حتی خلاف آیین نامه داخلی مجلس می باشد.
در اصل 88 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است: «در هر مورد که حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رئیسجمهور و یا هر یک از نمایندگان از وزیر مسئول، درباره یکی از وظایف آنان سؤال کنند، رئیسجمهور یا وزیر موظف است در مجلس حاضر شود و به سوال جواب دهد و این جواب نباید در مورد رئیسجمهور بیش از یک ماه و در مورد وزیر بیش از ده روز به تأخیر افتد مگر با عذر موجه به تشخیص مجلس شورای اسلامی.»
همانطور که مشاهده می شود، در قانون اساسی تنها «سوال» از رئیس جمهور مطرح شده است که آن هم می بایست به تأیید یکچهارم نمایندگان مجلس برسد و تذکر یک یا چند نماینده(کتبی یا شفاهی) به شخص رئیس جمهور و یا هیئت وزیران خلاف اصل قانون اساسی می باشد.
اما اگر در این مورد، قانون اساسی را نیز نادیده گرفته و تنها به آیین نامه داخلی مجلس نگاهی بیندازیم، دوباره شاهد غیرقانونی عمل کردن نمایندگان محترم مجلس خواهیم بود. در ماده 208 آیین نامه داخلی مجلس آمده است: «در کلیه مواردى که نماینده یا نمایندگان مطابق اصل هشتاد و هشتم (88) قانون اساسى، از رئیس جمهور یا وزیر درباره یکى از وظایف آنان حق سؤال دارند، مىتوانند درخصوص موضوع موردنظر به رئیسجمهور و وزیر مسؤول کتباً تذکر دهند. هیأت رئیسه خلاصه تذکر را در جلسه علنى مجلس قرائت و متن کامل تذکر را به رئیسجمهور یا وزیر مربوط ابلاغ مىنماید.»
در این ماده به صراحت از عبارت «تذکر کتبی» استفاده شده است و تذکر شفاهی به رئیس جمهور و هیئت وزیران تعریف نشده است. نگارنده نگاهی به آرشیو مطالب مندرج در خبرگزاری مجلس شورای اسلامی کرده که در آخرین بروزرسانی صفحه «صحن» خبرگزاری مجلس که مربوط به هفته گذشته می شود(!)، در روز سه شنبه پنج تذکر شفاهی(+ + + + +) و در روز چهارشنبه سه تذکر شفاهی(+ + +) خطاب به رئیس جمهور و وزرا انجام شده است؛ این تذکرات جدا از تذکرات کتبی نمایندگان می باشد؛ تذکراتی که هیچ منشأ قانونی ندارند!
وقتی که مجلس و نمایندگان که وظیفه اصلی آنها وضع قانون می باشد، خود، قانون اساسی و حتی قوانین داخلی مجلس را رعایت نمی کنند،چگونه از دولت انتظار دارند که قوانین وضع شده آنان را اجرا کند!
احمدی با کیا سر میکرده....