طرح: چرخه تحریم :: خیمه نشین

خیمه نشین

دست نوشته های یک خیمه نشین | یادداشت های شخصی امین روستایی

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
دست نوشته های یک خیمه نشین
موضوعات نوشته ها
آخرین نوشته ها
آخرین نظرات

طرح: چرخه تحریم

يكشنبه, ۱۶ آبان ۱۳۹۵، ۰۸:۰۰ ب.ظ

طراحی تصویر مقاله: FATF ؛ این چهار حرف از کجا پیدا شد؟! :

به‌احتمال‌زیاد، شما نیز تا همین یکی دو ماه پیش، این چهار حروف را کنار یکدیگر ندیده بودید: FATF

تا اینکه خبری در رسانه‌ها منتشر شد که بانک سپه و پس‌ازآن بانک ملت، از ارائه خدمات به قرارگاه سازندگی خاتم (متعلق به سپاه) سرباز زدند.

چرخه تحریم

و پس‌ازآن اعلام شد که به دلیل توافق اخیر در قالب FATF، بانک‌های داخلی از ارائه خدمات به نهادهای تحت تحریم نظیر سپاه، وزارت دفاع، وزارت اطلاعات، صداوسیما، سازمان صنایع دفاعی و.. معذورند!

اما این چهار حرف از کجا پیدا شد؟

FATF یک کارگروه بین‌المللی است که توسط کشورهای گروه هفت نظیر امریکا، انگلیس، فرانسه و... برای مبارزه با پول‌شویی تأسیس و پس از ماجرای 11 سپتامبر، اصلاحیه‌های زیادی جهت جلوگیری از کمک به تروریسم در آن شکل گرفت. از نظر این نهاد، کشورها به چهار دسته استاندارد، در حال پیشرفت، غیر همکار و لیست سیاه تقسیم می‌شوند. این نهاد از سال 2007 ایران را به اتهام حمایت از تروریسم و کمک‌های مالی به گروه‌های مقاومت در کشورهای لیست سیاه قرارداد. مجلس شورای اسلامی در سال 2010 قانونی را در همین زمینه تصویب کرد که تا از لیست سیاه این نهاد خارج شود که از قضا مورد تقدیر FATF هم قرار گرفت.

اما نکته جالب اینجاست که در این سال‌ها، ایران به‌راحتی تبادلات جهانی خود را انجام می‌داد و این موضوع، عملاً مانعی برای مبادلات بانکی ایران نبوده است. و تنها زمانی سیستم بانکی با مشکل جدی روبرو شد که موج جدید تحریم‌های آمریکا شکل گرفت. تحریم‌هایی که همگی به اتهام فعالیت‌های هسته‌ای ایران وضع شده و کشورهای ثالث، نه به خاطر لیست سیاهِ FATF، که به دلیل ترس از تحت تحریم قرار گرفتن دولت امریکا، مبادلات خود با ایران را قطع نمودند.

پس از توافقنامه هسته‌ای، و رفع ابهامات فعالیت‌های هسته‌ای کشور، انتظار این می‌رفت که با تأیید آژانس هسته‌ای مبنی بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تمامی تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای برداشته‌شده و مبادلات بانکی ایران همانند گذشته از سر گرفته شود. که چنین نشد و پس از آژانس و NPT، از مانع جدیدی به نام FATF برای رفع تحریم‌ها رونمائی شد! دولت برای هرچه سریع‌تر برداشته شدن این مانع و تحقق وعده رفع تحریم‌ها، علاوه بر توصیه‌های چهل و نه‌گانه FATF، برخی تکالیف اختصاصی را نیز برعهده‌گرفته است که تا حدود زیادی غیرمتعارف بنظر می‌رسد؛ چراکه مطابق آن، بانک‌های داخلی موظف‌اند تحریم‌های خارجی را اجرا کنند!؛ که در این صورت بانک‌ها علاوه بر منع ارائه خدمات به طرف‌های تحت تحریم، موظف‌اند تراکنش‌های بالای 15 هزار دلار را در یک مرکز مشترک ثبت کنند. همچنین بانک‌ها می‌بایست ذی‌نفع واقعی معاملات را شناسایی کنند تا نهادهای تحت تحریم، با پوشش شرکت‌های جدید، نتوانند این تحریم را دور بزنند!

نکته قابل‌تأمل ماجرا این است که تا قبل از توافق هسته‌ای، تنها تأییدیه آژانس اتمی شرط برداشته شدن تحریم‌های بانکی بود. و حال که ایران بخش زیادی از فعالیت‌ها و تأسیسات هسته‌ای خود را از بین برده است، FATF قد علم نموده و کمک به تروریسم را بهانه. و مشخص نیست که پس از پذیرش شرایط جدید، کدام حروف انگلیسی کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا تحت نام سازمانی دیگر، ایران را همانند سایر کشورها تحت نفوذ خود قرار دهند. شاید UNHRC!


  • خیمه نشین

fatf

طرح گرافیکی

چرخه تحریم

نظرات  (۱)

خیلی قابل تامل، جالب و نگران کننده بود!
طرح از خوتونه؟!
خیلی جالب بود!

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
تجدید کد امنیتی