زمانه یا دلنوازان 2 | نقدی بر سریال زمانه :: خیمه نشین

خیمه نشین

دست نوشته های یک خیمه نشین | یادداشت های شخصی امین روستایی

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
دست نوشته های یک خیمه نشین
موضوعات نوشته ها
آخرین نوشته ها
آخرین نظرات

زمانه یا دلنوازان 2 | نقدی بر سریال زمانه

دوشنبه, ۹ بهمن ۱۳۹۱، ۰۴:۲۷ ب.ظ

« ... کاظمی پور و جلالی تجربه نویسندگی مشترک چند سریال دیگر را نیز با یکدیگر دارند. این ششمین کار مشترک این دو می باشد. هر چند که به نظر می رسد که سریال زمانه، نسخه بروز شده سریال دلنوازان می باشد و اثر جدیدی از این دو نویسنده نمی باشد. چرا که تا اینجای سریال زمانه، داستان دلنوازان در قالب خانواده ای دیگر در حال تکرار است! »

شبکه سه سیما این شب ها در حال پخش سریالی به نام «زمانه»می باشد. سریال زمانه به کارگردانی حسن فتحی و تهیه کنندگی اسماعیل عفیفه تهیه شده است که مضمونی اجتماعی - خانوادگی دارد. تجربه نشان داده است که سریال هایی که بصورت روزانه و با مضمون خانوادگی از تلویزیون پخش می شود، با استقبال فراوان از سوی مردم مواجه می شود. گویی نویسنده، تهیه کنندو کارگردان هر سریال تلویزیونی به نوعی قلق مخاطب خود را بدست آورده است که چگونه او را جذب کند.
البته مذاق سنجی مخاطب عملی ناخوشایند نیست و اتفاقا فرصتی است که چنانچه عوامل یک سریال به خوبی از آن استفاده کنند، نتایج درخور توجهی پدید خواهد آمد. در ایران تلویزیون را می توان «تأثیرگذارترین ابزار فرهنگی» نامید. اما متأسفانه
نه از سوی عوامل ساخت یک سریال و نه از سوی مدیران رده بالای صداوسیما توجهی به این مقوله مهم و تأثیرگذار می شود.
سریال زمانه داستانی اجتماعی دارد که توسط علیرضا کاظمی‌پور، سعید جلالی و سعید تشکری نوشته شده است. کاظمی پور و جلالی تجربه نویسندگی مشترک چند سریال دیگر را نیز با یکدیگر دارند این ششمین کار مشترک این دو می باشد. هر چند که به نظر می رسد که سریال زمانه، نسخه بروز شده سریال دلنوازان می باشد و اثر جدیدی از این دو نویسنده نمی باشد. چرا که تا اینجای سریال زمانه که بیش ار نیمی از قسمت های آن سپری شده است، داستان دلنوازان در قالب خانواده ای دیگر در حال تکرار است.
سریال دل نوازان محصول همین شبکه در سال 88 بود. این سریال حول زندگی دو خانواده می گذشت؛ خواهر و برادر. جهان و فروغ خواهر و برادری هستند که مالک یک آژانس هواپیمایی می باشند. در سریال این روزهای تلویزیون - زمانه، نیز شاهد زندگی دو خانواده هستیم؛ خانواده دو برادر. با این تفاوت که سالها قبل، برادر حسام کشته شده است. حسام دارای یک کارخانه پلاستیک سازی است که ظاهرا برادر او نیز در این کارخانه سهمی داشته است.
شخصیت اصلی داستان دل نوزازان،  بهزاد پسر ناتنی جهان است. او قرار است با دخترعمه خود – مهتاب (دختر فروغ) ازدواج کند. جالب است که شخصیت اصلی داستان زمانه نیز بهزاد است! و خانوده او نیز دختر عمویش-  بهار(دختر حسام) را همسر آینده بهزاد می دانند.
در سریال دل نوازان مهتاب عاشق بهزاد است. مهتاب یک دکتر است. در سریال زمانه، بهار عاشق بهزاد است. او نیز یک دکتر است!
فردی به نام دکتر زند در سریال دل نوزازان خواستگار مهتاب است که از سوی مهتاب طرد می شود. دکتر دیگری نیز در سریال زمانه عاشق مهتاب است و از قضا او نیز توسط مهتاب طرد می شود!
مهتاب های هر دو سریال فقط یک خواهر کوچکتر از خود دارند که نقش مهمی را در سریال ایفا نمی کنند و تنها برای بودن، هستند!
همچنین در دلنوازان شخصیتی به نام رامین وجود دارد که در آژانس کار می کند و خواهان  روشنک – خواهر مهتاب است. در زمانه هم قائدتا باید به دنبال چنین شخصیتی باشیم تا کاراکتر رامین دلنوازان خالی نماند! منوچهر؛ او که در این سریال متأهل هست و شوهر خواهر بهزاد محسوب می شود تلاش زیادی برای تصاحب پست در کارخانه عموی بهزاد می کند. هر چند که نحوه برخورد او با "نگار" از یک سو و بچه دار نشدن همسرش از سویی دیگر، شک برانگیز تلقی می شود و دور از تصور نیست در ادامه داستان زمانه، منوچهر برای تصاحب کارخانه به ازدواج با نگار فکر کند؛ درست مانند رامین!
اندکی که از دو سریال می گذرد، دختری وارد ماجرا می شود. در سریال دل نوازان، یلدا و در سریال زمانه، ارغوان. با ورود این دو شخصیت به داستان، بهزاد های هر دو سریال نامزدهای اسمی خود را فراموش  می کنند و عاشق دختر تازه وارد می شوند؛ بهزاد دلنوازان عاشق یلدا و بهزاد زمانه عاشق ارغوان! به خاطر نداشتن خانواده درست و حسابی دختر، خانواده بهزاد(در هر دو سریال) با ازدواج پسرشان مخالفت می کنند. اما بهزاد (های هر دو سریال) مقابل خانواده خود می ایستد و تصمیم به ازدواج با معشوقه جدید خود می گیرد.
یلدای دلنوازان و ارغوانِ زمانه هر یک به دلایلی پدر خود را از بهزاد و خانواده اش پنهان می کنند! بر خلاف میل خانواده ها، بالاخره بهزاد با یلدا و بهزاد با ارغوان ازدواج می کند! اما پس از کش و قوس های فراوان، بهزاد(های هر دو سریال) با پی بردن از دروغ همسر خود تصمیم به جدایی از او می گیرد.
در ادامه سریال دلنوازان شاهد بچه دار شدن یلدا بودیم که باعث شد تا بهزاد او را ببخشد. اما برای پی بردن به انتهای داستان زمانه چند هفته دیگر باید صبر کرد تا شاید انتهای داستان زمانه با دلنوازان متفاوت باشد!
شاید هر شخص دیگری -که تنها سواد خواندن و نوشتن را دارا باشد- بجای این سه نویسنده سریال زمانه بود نیز می توانست اسامی خاص کاراکترهای سریال دلنوازان را تغییر دهد و تا به اینجای فیلنامه  زمانه را بنویسد! البته دور از ذهن نیست که این سه نویسنده محترم، اندکی به خود فشار آورده و آخر داستان زمانه را تغییر داده باشند.
اما باید از نویسندگان این سریال که آن هم نه یک یا دو نفر، که سه نفر می باشند، پرسید که  اینقدر سوژه و مضامین اجتماعی برای ساخت سریال کم شده که بخش عظیمی از فیلنامه این سریال را از فیلنامه قبلی خود کپی گرفته اند؟ البته به نوبه خود مدیران تأمین برنامه شبکه سه، مدیران شبکه و مدیران صدا و سیما نیز باید به این موضوع پاسخگو باشند و اینکه چرا هیچ تغییر نگرشی در ساخت سریال های تلویزیونی انجام نمی گیرد؟...

میگویم: حالا که مردم به شما اعتماد می کنند و وقت خود رو برای تماشای سریال ساخته شده شما می گذارن، خوبه که شما هم به مردم احترام بذارید و در مقابل هزینه ای که برای شما می شه، کار باکیفیت تر و با مضمونی تازه تر ارائه بدید! البته اگه این هنر رو دارید و واقعا اهل فن هستید!

لینک های مرتبط:
دانلود تیتراژ پایانی سریال زمانه

نظرات  (۱۱)

سلام

چند قسمتش رو دیدم و البته بگم از روی ناچاری بعضی وقتها مهمان میاد یا موقع شام تی وی میاد. روی چشمام. من کلا رسانه ی میلی رو کنار گذاشتم حتمن این مطلب خوبت رو به خانواده میگم که وقتشان رو هدر ندن. خداییش فقط آلمان و فوتبال آلمان همین (:

راستی لوگوی وبلاگت رو چجوری وارد کردی من تبلیغات رو فعال کردم میشه توضیح بدی چجوری یک لوگو بزارم تو وبلاگم دست مریزاد
آیا اجازه دارم شما را لینک کنم؟
پاسخ:
سلام. خوشحال میشم...
  • پایگاه رسمی مؤسسه فرهنگی دیده بان
  • باسلام

    مطلب شما در پایگاه رسمی مؤسسه فرهنگی دیده بان منتشر شد

    شما نیز میتوانید باگذاشتن پیوند این پایگاه در پیوند های خود، قدمی در راه اعتلای فرهنگ اسلامی بردارید

    یاعلی

    سلام خدمت امین آقا مطلبی در خصوص این پستتون در سایت دیده بان نوشتم .یا علی. 

    عالی بود
    من این فیلم ودنبال میکردم ولی تا الآن به این نکته توجه نکرده بودم

    دمتون گرم


    باید مسولین خجالت بکشند
  • مجید محمدیان
  • بسم الله الرحمن الرحیم
    و این چنین است " زمانه" !
    ( نقدی کوتاه به سریال " زمانه " )
    بحمدالله سیمای جمهوری اسلامی خصوصا در این سالهای اخیر از نظر کمی و کیفی و تولید و تهیه برنامه های جالب و آموزنده در شبکه های مختلف ،اقدامات بسیار ارزشمندی کرده است که از ریاست محترم سیما و سایر مسئولین تقدیر وتشکر فراوان میشود .
    با توجه به اینکه صدا و سیمای جمهوری اسلامی نقش و تاثیر فراوانی در فرهنگ سازی جامعه دارد ، لازم است که دقت و نطارت و توجه بیشتری نسبت به تولیدات و برنامه های خود داشته باشد، ولی متاسفانه هر از چند گاهی بر اثر غفلت و بی توجهی مسئولین ، برنامه یا سریالی روی آنتن میرود که بدآموزی دارد و تاثیرات مخربی بر روی فرهنگ و رفتار جامعه میگذارد و تمام برنامه های خوب و آموزنده سیما را خراب و خنثی میسازد .
    در زمانی که جامعه ما بیش از پیش نیاز به امید و نشاط و همدلی و محبت و مهربانی و معنویت و توجه بخدا را دارد ، سریالی بنام "زمانه " از راه میرسد و بعد از اتلاف وقت میلیونها نفر ، تخم کینه و نفرت و خیانت ودزدی و انتقام و بداخلاقی و ... را در جامعه میکارد .
    متاسفانه در زمانی که فساد و بی بند و باری و ارتباط نامشروع زن و مرد در جامعه ما زیاد شده ودلسوزان جامعه را نگران کرده (والبته هیچکس تا کنون از غصه این فاجعه دق نکرده و نمرده )، در این سریال عده ای بر اثر اینکه فهمیدند که داماد ، قبلا ازدواج کرده ، از شدت ناراحتی و غصه مردند ! و برخی تا مرز سکته قلبی پیش رفتند!!!
    سیمای جمهوری اسلامی بجای اینکه پیامدهای بد یک زندگی و ارتباط نامشروع را به تصویر بکشد و به مردم نشان دهد که هر کس بدی کند ، به خودش بدی کرده ، کتمان کردن ازدواج ناموفق قبلی را بسیار زشت و زننده و نوعی ننگ و عار جلوه میدهد بطوریکه دو نفر بر اثر شنیدن این فاجعه ! جان دادند !!!.
    در کجای شرع و قانون آمده است که کتمان ازدواج قبلی ، جرم و حرام و ننگ وعار است ؟ از سازندگان و متصدیان پخش این سریال سوال میشود " اگر دختر یا پسری ، قبل از ازدواج دائمی ، بطور شرعی و کاملا قانونی به مدت سه ماه ازدواج موقت داشتند وبه هر دلیل تمام شده باشد و در ازدواج مجدد دائمی از هم نپرسند و یا کتمان کنند ، آیا سزاوار است اطرافیان عروس و داماد پس از فهمیدن ماجرا ، اینچنین از غصه دق کنند ! و زندگی آنها را به خاک سیاه بنشانند ؟ "
    همین اتفاق و سیاه نمایی حلال خدا ، در ماه رمضان نیزرخ داد و در سریالی بنام "خداحافظ بچه " با دستبند زدن به دستان مردی که دو زندگی تشکیل داده بود و برای هیچیک از دو همسر خود کم نگذاشته بود ،به پایان رسید و باز هم فرهنگ سیاه نمایی ازدواج موقت و زن دوم تقویت شد .
    چرا سیمای جمهوری اسلامی حلال خدا را حرام و زشت جلوه میدهد وسیاه نمایی میکند ؟
    متاسفانه در این سریال جاه طلبی و یکه تازی زنان و به نوعی فرهنگ منحط فیمینیستی ، تبلیغ شد ومکر و حیله زنان و حرکات جلف وزننده زنانه بهمراه ارتباط و خلوت کردن آ نان با مردان نامحرم به نمایش درآمد.
    در این سریال طولانی ، امور مذهبی مانند نماز و دعا وتوجه به خدا و مانند آن ، بسیار بی رنگ بود و مجموعا بجز بد آموزی و ترویج فرهنگ انتقام و بداخلاقی و کینه و نفرت ارمغانی نداشت .
    متاسفانه میلیونها نفر این سریال را دیدند و این سریال ، اثرات مخرب خود را برجامعه گذاشت و اینگونه نقدها بمانند "نوشدارو بعد از مرگ سهراب است " و عده بسیار کمی این نقدها را دنبال میکنند ، بنابراین پیشنهاد میشود که سیمای جمهوری اسلامی ، قبل از پخش اینگونه سریالها ، با کمک کارشناسان مذهبی ، نظارت و دقت بیشتری روی ساخت وپخش اینگونه سریالها بنمایند و بجای پرداختن به موضوعات منفی و غیر واقعی و بی ارزش ، به موضوعات مثبتی همچون محبت و مهربانی و گذشت و توجه به خدا وآثار آنها در زندگی بپردازد. والسلام دبیر آموزش و پرورش– مجید محمدیان

    بابا همه که مث شما تلوزیون نداران
    خواهشن هرکی میدونه که فامیلی بهزاد تو سریال زمانه چی بود بگه چند وقته ذهنمو مشغول کرده
    "حمید گودرزی" نقش بهزاد رو بازی می کرد...
    قدری، خیلی کم، انصاف داشته باشید
    سریال زمانه یکی از خوش ساخت ترین سریالهای سالهای اخیر بود. حالا موضوعش تکراری باشه. کل موضوعات داستانهای عالم چندتاست؟
    فامیلیش فروزان فر بود!!!

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    تجدید کد امنیتی